چکونگی شکل گیری برند پارس خزر
برند پارس خزر برندی شناخته شده و متعلق به شرکت صنعتی پارس خزر یکی از تولید کنندگان قدیمی لوازم خانگی در ایران است.
که عمده فعالیت این شرکت در زمینه تولید لوازم خانگی برقی کوچک می باشد.
پارس خزر در سال ۱۳۴۷ با حمایت شرکت توشیبای ژاپن، بانک صنعت و معدن و حاج محمد برخوردار با عنوان «شرکت سهامی کل توشیبای ژاپن» در استان گیلان تاسیس شد تا لوازم خانگی سبک یا کوچک را به تولید و وارد بازار کند.
پس از انقلاب با توجه به سلب مالکیتی که صورت گرفت، «شرکت سهامی کل توشیبای ژاپن» به سازمان صنایع ملی ایران تحویل داده شد.
و به نام «پارس خزر» تغییر یافت و به ادامه فعالیت پرداخت.
سهام شرکت پارس خزر در سال ۱۳۷۲ به بخش خصوصی واگذار شد .
و حدود پنج هزار نفر از محل این واگذاری صاحب سهم شدند.
بررسی روند تولید در این شرکت نشان میدهد که از زمان خصوصی، محصولاتی که پارس خزر تولید کرده بسیار متنوع بوده .
به طوری که سال گذشته بیش از ۲ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی کوچک با برند پارس خزر روانه بازار شده است.
این برند جای خود را در بین مردم ایران باز کرده و با توجه به قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب توانسته به یکی از مهم ترین و محبوب ترین برندهای لوازم خانگی تبدیل شود.
هم اکنون بر اساس آماری که تهیه شده است نزدیک به ۸۰ درصد خانوادههای ایرانی محصولی از پارس خزر را در منزلشان دارند.
و از آن استفاده میکنند که نشان از مقبولیت آن در جامعه ایرانی دارد.
البته شرایط بازار به گونهای است که بیشتر فروشندگان ترجیح میدهند.
کالاهای وارداتی را در ویترین فروشگاه هایشان قرار دهند و کمتر دیده میشود .
که محصولی از پارس خزر را در معرض دید قرار دهند.
این به آن علت است که فروشندگان کالاهای وارداتی، از محل فروش این لوازم سود بیشتری به دست میآورند.
و ترجیح میدهند کالای خارجی را بفروشند.
مگر اینکه خود مشتری محصول پارس خزر بخواهد و فروشنده مجبور باشد از انبار این محصول را به او ارائه دهد.
البته در این رابطه هم ضعف هایی در مدیریت بازار هست و قصد این است با نفوذ بیشتر در فروشگاهها جذابیتی به وجود آید.
تا فروشندگان کالاهای پارس خزر را پشت ویترین قرار داده و مشتری را به خرید محصولات این برند راغب کنند.
از سوی دیگر پارس خزر یک شرکت بورسی است.
و به گونهای در بازار عمل میکند که تمام فعالیت ها در بورس شفاف باشد .
و مشتریان میتوانند صفر تا صد فعالیت ها را در صورتهای مالی مشاهده کنند.
حال آنکه شرکتهای وارداتی با اینکه از چنین شفافیتی کمتر بهره بردهاند.
اما بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دادهاند.
سهامدار اصلی «پارس توشه» است و هیچ سهامدار اکثریتی در این بخش نداریم.
حدود ۹۵ درصد سهام متعلق به شرکت سرمایهگذاری پارس توشه است.
و نزدیک به ۹۰۰ نفر هم سهامدار عام داریم. ۹۴ درصد سهام پارس توشه هم بین ۴ هزار سهامدار پخش شده است.
و در حقیقت این شرکت تنها یک درصد سهام مدیریتی را در اختیار دارد.
پارس توشه سهام هلدینگ پارس را که حاج برخوردار در تاسیس آن نقش داشت.
به وجود آورده و تمام شرکتها را زیر مجموعه خود قرار داده تا بتواند در قالب یک گروه سرمایه گذاری این برند را حفظ کند.
با توجه به اقداماتی که در حوزه صنایع لوازم خانگی کوچک صورت گرفته گمان میکنم .
برند پارس خزر تا صد سال آینده نیز زنده بماند، چرا که گروهی از مردم سهامدار اصلی این شرکت هستند.
و بخش بزرگی از جامعه ایرانی نیاز خود را به انواع لوازم خانگی با این برند برطرف میکنند.
وقتی به وجهه این برند در بین مصرف کنندگان مراجعه می کنیم می بینیم.
که در بسیاری از دسته های لوازم خانگی برقی آشپزخانه با برندهای مطرح خارجی قابل رقابت است .
و ترجیح و توصیه مصرف کنندگان خرید محصولات با برند پارس خزر میباشد.
براساس تحقیقات بازاری که در حوزه «Top of Mind» یا سهم ذهنی مخاطبان ایرانی در سال ۱۳۹۲ انجام شد.
پارسخزر بیشترین سهم ذهنی را بین تمامی برندهای ایرانی و خارجی دیگر در ذهن مخاطبان ایرانی دارد.
بیشتر مصرفکنندگان ایرانی برند پارسخزر را با محصولات لوازم خانگی کوچک آن و مخصوصا پلوپزهایش میشناسند.
از طرفی وطنپرستی و بومی کردن تکنولوژی در این شرکت موج میزند.
و این موضوع به حدی جدی است که پارس خزر تا کنون محصولاتی مانند قهوهساز را تولید نکرده است.
شرکت صنعتی پارس خزر ۳۸ گروه محصول در ۲۰۹ مدل تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.
گروه محصولات تولیدی با برند پارس خزر عبارتند از انواع پنکه، بخاری کنوکتور، فن هیتر، پلوپز، پلوپز-گرم نگهدار، مولتی کوکر، بخارپز، سرخ کن، آون توستر، ساندویچ ساز، کباب پز (باربیکو)، تخم مرغ پز، چرخگوشت، غذاساز، آسیاب، همزن، بلندر، خردکن، دوکاره (آسیاب-مخلوط کن)، سه کاره (خرد کن-مخلوط کن-همزن)، سبزی خردکن، میوه و سبزی خشک کن، مکمل چرخگوشت، ترازوی آشپزخانه، آبمیوه گیری، آب مرکبات گیری، چای ساز، دم آور، کتری برقی، تصفیه آب، جارو برقی، جارو شارژی، جارو عصایی، بخارشو، اتوبخار، سشوار، ظروف نگهدارنده غذا (فود سیور)، تصفیه هوا، پلوپز صادراتی و کتری برقی صادراتی.
شرکت صنعتی پارس خزر به عنوان شرکتی پیشرو در تولید لوازم خانگی در ایران تلاش می کند.
جایگاه خود را در رده یک شرکت معتبر بین المللی ارتقا دهد و برای دستیابی به بازارهای جهانی مساعی خود را بکار بندد.
در این راستا، شرکت با عرضه به موقع، تولید بدون نقص و ارائه محصولات جدید و متنوع با بهترین کیفیت ممکن و قیمت قابل رقابت جهت ارتقا سطح رضایتمندی مشتریان و ایجاد فرهنگ تکریم ارباب رجوع در سازمان و نظام مند نمودن فرآیند رسیدگی به شکایات، پیشنهادات و انتقادات به مشتریان و گروههای ذینفع و اهتمام به خشنودی آنان از هیچ کوششی دریغ نمی نماید.
شرکت صنعتی پارس خزر با توسعه شبکه خدمات پس از فروش گسترده .
و با بیش از۴۵۰ مرکز مجاز در کلیه شهرهای کشور، به مدت ۱۰ سال از کلیه محصولات خود پشتیبانی کرده و ۲۵ ماه خدمات پس از فروش رایگان و ۲ ماه خدمات تعویض محصول به مشتریان ارائه می کند.
شرکت پارس خزر به منظور تکمیل فعالیت های خود از خدمات چندین شرکت همبسته نیز استفاده می کند.
انجام خدمات انبارداری، توزیع و خدمات پس از فروش را شرکت بازرگانی پارس شید بر عهده دارد.
تولید قطعات پلاستیکی مورد نیاز از طریق شرکت خزر پلاستیک انجام می شود.
خزر پلاستیک یکی از چندین شرکت بزرگ فعال و متخصص تولید قطعات پلاستیکی لوازم خانگی و خودروسازی به شمار می رود.
کیفیت موتورهای مورد استفاده در لوازم خانگی کوچک نظیر پنکه، جاروبرقی، چرخ گوشت و آبمیوه گیری، با تمرکز تولید در شرکت خزر سینتک تامین می شود.
شرکت صنعتی پارس خزر به عنوان شرکتی پیشرو در تولید لوازم خانگی در ایران تلاش می کند جایگاه خود را در رده یک شرکت معتبر بین المللی ارتقا دهد .
و برای دستیابی به بازارهای جهانی مساعی خود را بکار بندد.
در این راستا، شرکت با عرضه به موقع، تولید بدون نقص و ارائه محصولات جدید و متنوع با بهترین کیفیت ممکن و قیمت قابل رقابت جهت ارتقا سطح رضایتمندی مشتریان و ایجاد فرهنگ تکریم .
ارباب رجوع در سازمان و نظام مند نمودن فرآیند رسیدگی به شکایات، پیشنهادات و انتقادات به مشتریان و گروههای ذینفع و اهتمام به خشنودی آنان از هیچ کوششی دریغ نمی نماید.
شرکت مشتریان خود را به عنوان شرکای تجاری تلقی می کند و با برقراری ارتباط دائمی و ارائه خدمات گسترده پس از فروش، از آنان حمایت مینماید.
منابع انسانی صادق، امین، درستکار، وفادار، پرتلاش، نوآور، با قابلیت و متعهد به اهداف و استراتژی های شرکت در کلیه سطوح از اصلی ترین سرمایه های شرکت می باشند.
و توسعه قابلیت ها، مهارت ها، جلب مشارکت همه جانبه و جبران خسارت متناسب با نقش و عملکرد آنان همواره مورد توجه قرار می گیرد.
شرکت همواره می کوشد منافع متوازن ذینفعان خود را در چارچوب الگوی شناخته شده تعالی سازمانی تأمین نماید.
شرکت بصورت قانونمند و بطور مستمر در حفظ محیط زیست کوشش می نماید.